Hoe versterk je het welbevinden op school? Dat gaan we onderzoeken

Keek je er ook zo naar uit je klas weer te zien? Was je nieuwsgierig? Hoe ontwikkelden de kinderen zich in de lockdown-periode en deze zomer? Met welke verhalen kwamen ze terug? En hoe kan je in de klas misschien aansluiten op wat ze hebben meegemaakt?

De ontmoeting met de kinderen – de leerlingen – maakt nieuwsgierig, alert, ontroerd, verrast, optimistisch, geboeid, bezield, levendig, verwachtingsvol, trots, dankbaar en zo voort. Soms zijn er verdrietige verhalen of redenen tot bezorgdheid, maar merendeels bestaat het weerzien uit positieve emoties. De ontwikkeling die kinderen doormaken is na zo’n lange periode zichtbaarder en dat motiveert en inspireert om samen aan de slag te gaan met ontwikkeling en leren.

Onderzoek welzijn Nederlandse leerkrachten
Uit onderzoek blijkt dat positieve emoties in het werk als leerkracht en docent kunnen voorkómen dat je emotioneel uitgeput raakt of een burn-out krijgt. Er staat nog net niet dat positieve emoties je vitaliteit als docent bevorderen, maar dat zou een logische gevolgtrekking kunnen zijn.

Een andere conclusie die in het onderzoek wordt getrokken, is dat leerkrachten die de ruimte nemen om hun vak op een manier in te vullen die bij hen past, die buiten de lijntjes durven kleuren en hun eigen methoden gebruiken, beter bestand zijn tegen emotionele stress. Meer autonomie, meer zelf bepalen, niet te conformistisch zijn; dat alles helpt om burn-out in het onderwijs te voorkomen.

De kunst is om steeds meer je persoonlijke stijl in je werk en het contact met kinderen en collega’s te vinden. Wat zijn jouw specifieke talenten en methoden? Wat is jouw authentieke manier van contact maken met kinderen? Want als je dat doet, ervaren en voelen kinderen dat. Wat je zegt en doet raakt hen dan op een andere manier. Dan is er werkelijk contact en wordt er veel en als vanzelf geleerd.

Maar hoe pas je non-conformistisch gedrag toe als leerkracht of docent? Hoe kun je welbevinden op school versterken? Daar gaat het onderzoek niet echt op in, maar dat kunnen we zelf wél onderzoeken.

Hoe versterk je het welbevinden op school?
Het is waardevol om met andere mensen uit het onderwijs bij je eigen welzijn stil te staan. Stel je voor dat je met een kleine groep af en toe bij elkaar komt om met elkaar mee te denken, om waardevolle ervaringen uit te wisselen, te onderzoeken wat bij jou past, waar jij energie van krijgt of waar je juist op leegloopt. Zou dat je helpen in je baan, op je school en in je contact met kinderen?

School in Dialoog brengt mensen samen om in kleine groepen gesprekken te voeren. Het zijn onderzoekende gesprekken, waarbij persoonlijke ervaringen het uitgangspunt zijn en belangrijker dan theorieën. Het zijn gesprekken waarbij de nadruk ligt op aandachtig luisteren en waar je zeker gehoord wordt.

Heb je interesse? 
Meld je dan aan voor deelname aan zo’n gesprek.
Online dialoog op woensdag 16 september, 19.00 uur vanaf je eigen plek
Live dialoog op maandag 21 september, 16.00 uur in Amstelveen

Bevalt het je, dan kun je je aanmelden voor de vorming van een vastere groep.

Wij zijn een samenwerking tussen Leerweg Dialoog, ervaringsdeskundigen in dialoog, en deDNKRS, ervaringsdeskundigen in het onderwijs. Wij zijn gedreven om vernieuwing in het onderwijs te brengen en doen dit sinds jaar en dag ieder op onze eigen manier. Door onze krachten te bundelen zijn we een veelzijdige samenwerkingspartner voor scholen.

Welbevinden op school

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.